Vitenskapelige publikasjoner

Vindenes, U. (in press). Conflicting mechanisms in cycles of similative demonstrative reinforcement. I M-B. M. Hansen & R. Waltereit (red.), Cyclic Change in Grammar and Discourse. Oxford University Press. 


Laake, S., Eiesland, E.-A. & Vindenes, U. (2024). «I Norge har vi valgt å fornorske disse ordene»: språkhistorie og språkendring i lærebøker for ungdomstrinnet. In: E. B. Stykket, I. B. Budal, B. Ø. Thorvaldsen & U. Vindenes (eds.): Språkhistoriske muligheter i utdanning (pp. 59–78). Cappelen. 


Stykket, E. B. & Vindenes, U. (2024): Hvordan tolker norsklærere språkhistoria i læreplanen? In: E. B. Stykket, I. B. Budal, B. Ø. Thorvaldsen & U. Vindenes (eds.): Språkhistoriske muligheter i utdanning (pp. 33–58) Cappelen. 


Vindenes, U., E.-A. Eiesland & S. Laake Lexical change is the only constant: Language change in Norwegian lower secondary school textbooks. Pedagogical Linguistics.


Vindenes, U. (2024). Å balansere teoretiske perspektiv i grammatikkinnføringer. Norsk Lingvistisk Tidsskrift 41(1), 67–114. 


Vindenes, U. & E.-A. Eiesland (2024). Oppdagelsesreiser i språket: Utforskende tilnærminger til språket som system. Norsklæreren, 50–69. 


Vindenes, U. (2023). Minimizers as negative reinforcers in Norwegian. Constructional Approaches to Language, 247-275. https://doi.org/10.1075/cal.37.09vin

Enger, H.-O., Höder, S., & Vindenes, U. (2021). 11 Old Nordic. I G. Keydana, W. Hock, & P. Widmer (Eds.), Comparison and Gradation in Indo-European (p. 255–280). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110641325-011

Vindenes, U. (2021). Om fornying av demonstrativer i norsk. Maal og Minne 113(1), 131–172. https://doi.org/10.52145/mom.v113i1.1953

Vindenes, U., & Enger, H.-O. (2020). Det umulige er mulig. Oslo Studies in Language 11 (1): Leksikografi og korpus. En hyllest til RuthVatvedt Fjeld, 61–75. https://doi.org/10.5617/osla.8168

Vindenes, U. (2018). Cyclic renewal of demonstratives. Studies in Language 42(3), 641–668. https://doi.org/10.1075/sl.17047.vin

Vindenes, U. (2018). Östman, Jan-Ola, Caroline Sandström, Pamela Gustavsson og Lisa Södergård (red.): Ideologi, identitet, intervention. Nordisk dialektologi 10 (book review). Maal og Minne, 110(2). http://ojs.novus.no/index.php/MOM/article/view/1581

Vindenes, U. (2017). Demonstrative reinforcement cycles and grammaticalization. In: M. Eberl, Sara Ingrosso, E. Narmandakh, Sebastian Ortner, K. Scholtz, & Alexander Wiatr (Eds.), Grammatikalisierung in interdisziplinärer Perspektive (p. 7–16). https://doi.org/10.5282/journalipp/4852

Vindenes, U. (2015). ”Se å få deg et liv!” – om grammatikalisering og bruk av se-o- V-konstruksjonen i norsk., Norsk Lingvistisk Tidsskrift 33, 63–88. https://ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/144